Let op!! Onze Zeeuwse Mosselkoninkjes zijn op. Bestellen kan weer vanaf juli 2024! Zeeuwse Oesters verkopen we nog wel! Groet, Van de Mosselman

Volg ons via Facebook of Instagram voor de leuke actie's en om mee te kijken in ons bedrijf. 

menu
sluit

De Mosselkwekerij

Nieuws

Onze historie
Bestel hier jouw mosselen!
Adresgegevens

Drukke tijd in mosselland, of niet?

Drukke tijd in mosselland, of niet?

Het wisselt per kweker; de een heeft het drukker dan de ander. Van de week zijn we, onder ideale weersomstandigheden, begonnen met het oogsten van mosselzaadinvanginstallaties. Eerst een weekje voor de YE 157 en volgende week voor ons zelf.

Maar de echt drukke tijd moet nog komen, denk ik. Tijd om te wachten met het leveren van consumptiemosselen of het verzaaien van halfwas of zaad is dan niet meer mogelijk. Er moet immers ruimte gecreëerd worden voor nieuw aanwas .

Als ik achterom kijk, dan zijn er, op een paar mosseltonnen na, alleen nog maar consumptiemosselen uit de Oosterschelde geleverd. Hoe komt dat eigenlijk? Dat heeft te maken met de groei en de kwaliteit van de mosselen in de Waddenzee. Het komt door de enorme hoeveelheid zaad, die in de vrije natuur in het najaar 2016 is gevallen en de hoeveelheid mosselen op de percelen. Allemaal eters, en hoe meer eters... je begrijpt het al, die hebben allemaal voedsel nodig. De spoeling wordt dunner. Dit kan een oorzaak zijn. Maar het blijft een natuurproduct, wat we niet zelf in de hand hebben.

Dit alles betekent wel dat er nog wat mosselen in het naseizoen verhandeld moeten worden, tenminste als de natuur daar niet anders over denkt. Het zou dan natuurlijk mooi zijn als de consument meer mosselen gaan eten. Bijvoorbeeld eens in de twee weken mosselen op het menu. Zó gezond en ook nog eens genieten. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

In de afgelopen maanden heeft Het Mosselbureau er alles aan gedaan om de consument te informeren over de Zeeuwse mosselen. Er zijn allerlei middelen, social media en andere kanalen,  ingezet om dat te doen. Geweldig om te zien dat de sector zoveel volgers heeft, bijvoorbeeld alleen via Facebook al ruim 88.000 volgers. Ook op het gebied van beleving is ingezet, iets wat tastbaars is en natuurlijk proeven.

Maar wat doet dit allemaal eigenlijk, heeft het wel zin? Als je vraagt of reclame cq promotie wat oplevert, dan zie je al snel dat de meesten hun schouders ophalen en het antwoord schuldig moeten blijven. Sommigen geven als antwoord, het kost geld en het is nauwelijks meetbaar. Weer anderen beweren dat het een machine is waar je geld in stopt en niets tastbaars uithaalt.

Het volgende kwam ik tegen: 'Veel reclame beïnvloedt ons zonder dat we het doorhebben. Ze leiden de aandacht af van subtiele emotionele elementen, zodat deze na herhaalde exposure (blootstelling) in de hersenen met het merk worden geassocieerd.' Dus kunnen we concluderen dat het maken van promotie/reclame wel degelijk zin heeft!

Waar wil ik naar toe? Ik denk dat de mosselsector, net als 'Heineken' wat een oersterk merk is, de Zeeuwse mosselen als merk in de markt moet zetten. Dus ook voor de komende tijd zal Het Mosselbureau haar best weer doen om de Zeeuwse mossel op de kaart te zetten.

Een merk is herkenbaar.

 

Jos Steketee, YE 72