Lancering van de Jonge Zeeuwse, mosselen maar dan anders
Zeeland introduceert dit najaar een culinaire primeur: de Jonge Zeeuwse, eenjarige mosselen met een kleine schelp en een verrassend volle, romige en malse smaak. Dankzij de uitzonderlijke zaadval in 2024 is deze tijdelijke delicatesse dit najaar ruim beschikbaar.
De lancering vond plaats tijdens een vaartocht met mosselkotter YE 1 naar het mosselperceel Engelse Gat in de Oosterschelde. “Vandaag vissen wij een primeur op: de Jonge Zeeuwse. Klein van stuk, maar groot in smaak – romig, mals en vol,” aldus Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers. “Deze bijzondere oogst is een cadeautje van de natuur en komt op het juiste moment. Na enkele magere jaren in volume is dit goed nieuws voor de sector én voor liefhebbers van culinaire ontdekkingen.”
De Jonge Zeeuwse is geen mossel voor de klassieke dampende pot, maar voor verfijnde gerechten om te delen – tapasstijl, apéro-style zoals in België en Frankrijk. Ideaal voor kleine, smaakvolle hapjes, passend bij de herfstsfeer.
“De Jonge Zeeuwse sluit aan bij de behoefte van een jongere generatie: sneller klaar, lichter, verrassend en perfect om te delen met vrienden,” vertelt Risseeuw.
Tijdens de vaartocht werden de mosselen live opgevist door mosselkweker Jozian van der Endt en aan boord bereid door food influencer Daan van der Lecq, die liet zien hoe veelzijdig deze nieuwe mosselsoort is in de keuken.
Duurzaam en verantwoord
Naast de culinaire beleving benadrukken de mosselkwekers ook de duurzaamheid: mosselen hebben de laagste ecologische voetafdruk van alle dierlijke eiwitbronnen. De Zeeuwse mosselkweek is bovendien MSC-gecertificeerd en biologisch.
“Wij zijn met ons goede beheer in staat mosselen ook de kans te geven om volgroeid te geraken. Wij constateren dat grote hoeveelheden van de rijke zaadval van vorig jaar ondertussen door stroming en verzanding in de Waddenzee is verdwenen”, voegt mosselkweker Jozian van der Endt toe.
Campagne in Nederland en België
Het Nederlands Mosselbureau lanceert samen met een Belgisch communicatiebureau een campagne om de Jonge Zeeuwse bekend te maken bij een breed publiek in Nederland en Vlaanderen. Met video’s en radiospots richt de campagne zich vooral op de doelgroep 30+. Bekijk hier de campagne Jonge Zeeuwse. Mosselen, maar dan anders.
De komende maanden kunnen consumenten deze eenjarige mosselen ontdekken in restaurants en winkels.
Het bijzondere aanbod is er niet elk jaar. In 2025 is er echter een groot aanbod als gevolg van de historische grote zaadval van het voorjaar 2024.
De cyclus van de mossel begint bij een zaadval in het voorjaar. De ‘normale’ nieuwe oogst betreft tweejarige mosselen die vanaf juli geoogst worden nadat zij zijn hersteld van hun voortplanting in het voorjaar. Jozian van der Endt: “Deze jonge mosselen hebben meer smaak. Vergelijk het met een jonge kip of een kalf, het jonge vlees is verfijnder.”